Bite #0_Waarde social media bepalen_

Er is veel meetbaar op het gebied van social media. Avinash Kaushik ontwikkelde hiervoor in 2007 vier formules. In deze Bite_ vind je een beknopte uitleg. Wil je de uitgebreide uitleg in het Engels doornemen, klik dan hier.


Index_


Conversatie-ratio_

Conversatie-ratio = aantal reacties per post.

Bij de Conversie-ratio spelen de reacties op social media een belangrijke rol. De term zegt het al, de hoeveelheid conversatie die een social media-post oplevert.

Te bepalen door_

Tel om de Conversatie-ratio te bepalen, alle reacties per post bij elkaar op. Doe dit per kanaal of alle social media-kanalen tezamen.

Inzicht_

Aan de hand van de Conversatie-ratio krijg je meer inzicht in de volgers, bij welke berichten zij betrokken zijn, wat ze ‘relevant’ vinden, waar je goed in bent en waarmee je waarde voor de volgers biedt.


Applaus-ratio_

Applaus-ratio = aantal ‘complimentjes’ gegeven met de daarvoor bestemde tools

Het gaat bij de Applaus-ratio om de ‘complimentjes’, het applaus. De ‘vind-ik-leuk’ en andere complimentjes op Facebook, een duimpje op YouTube, een hartje op Instagram of Twitter, een ‘interessant’ of ander compliment op Linkedin, et cetera. Hiermee geeft het publiek aan dat ze iets ‘relevant’ vinden. De ‘Favorite’ of ‘+1’ onder een blogbericht, alhoewel die optie steeds minder voorkomt, kan ook meetellen.

Extra voordeel van de ‘complimentjes’ is, dat het netwerk van de persoon die het complimentje geeft, ook ziet wat die persoon waardeert of leuk vindt. Dit levert een bijdrage in het vertrouwen in het merk (social proof).

Te bepalen door_

Tel alle ‘complimentjes’ bij elkaar op, om de Applaus-ratio te bepalen.

Welk inzicht_

U krijgt inzicht in wat meer en minder goed gewaardeerd wordt.

Daarnaast maken zoekmachines als Google slim gebruik van deze informatie voor de resultaatpagina’s.


Versterkings-ratio_

Versterkings-ratio = het aantal ‘shares’ per post

Een ‘complimentje’ geeft weer dat het bericht gewaardeerd wordt, maar de volgende en belangrijkere stap is het ‘delen’. Met het doorsturen naar het eigen netwerk. geeft iemand aan dat de post het waard is om gedeeld te worden.

Dit geeft een groter bereik, dan alleen delen met de directe volgers. Zo komt de post onder de aandacht van het tweede-, derde- en misschien wel vierdegraads netwerk, of nog verder. Het alsmaar ‘delen’ versterkt het aantal vertoningen, het bereik en de aandacht voor de post en dus van het merk. Bovendien levert het nieuwe volgers.

Dit is interessante informatie, want als de post niet voldoende waarde biedt, wordt het niet gedeeld.

Te bepalen door_

Om de Versterkings-ratio te bepalen, tel je per kanaal het aantal keer dat de post zelf is gedeeld met de social media-buttons en het aantal doorgestuurde berichten op dat kanaal bij elkaar op.

Uiteraard zijn de resultaten bij elkaar op te tellen, maar inzicht per kanaal is wel zo handig om te weten waar de meest betrokken volgers zich bevinden.

Inzicht_

Deze Versterkings-ratio geeft aan hoe vaak mensen de post hebben gedeeld met hun eigen netwerk.

Daarnaast kan het inzicht geven in welk type post vaak en minder vaak gedeeld wordt, en op welk tijdstip dat dan gebeurt. Net hoe je de meting inzet. Aan de hand van de resultaten krijg je inzicht op welk type post voortaan hoog ingezet moet worden.


Economische ratio_

Economische ratio = som van de korte-, lange-termijn-opbrengsten en de kostenbesparingen

De financiële waarde van de social media-inspanningen is eigenlijk het belangrijkst voor de baas. Zeker als er nog regelmatig gedacht wordt op de manier zoals dat dit past bij traditionele marketing.

Hoe te bepalen_

Geef eerst een waarde aan de doelen. Doelen die belangrijk zijn voor de organisatie als directe verkoop, aanvragen brochures en andere informatie, aanmeldingen voor de nieuwsbrief, het invullen van contactformulier, telefoontjes, et cetera. Vervolgens relateer je de doelen aan de ingezette kanalen.

Meet het aantal conversies per kanaal.

Deel dit door ‘de totale kosten voor deze conversies (per kanaal) minus de totale opbrengsten van deze conversies (per kanaal)’.

Inzicht_

Per conversie én per kanaal zie je wat de inspanningen jou hebben opgeleverd of je hebben gekost.

Kanttekening_

Ondanks dit financiële inzicht, is het belangrijk de toegevoegde waarden van social media niet uit het oog te verliezen. Social media staat overwegend in het teken van de branding en niet van de directe omzet.

Social media-inspanningen zijn dan ook voor een groot deel of in zijn totaliteit, onderdeel van de content-marketing en dus gericht op de branding. Het versterken van het merk, vertrouwen bij de doelgroep, het verhogen van de klantloyaliteit en merktrouw, staan hierbij centraal.

Social media bespaart uiteindelijk kosten voor traditionele marketing. Door een sterkere band met de doelgroep, zal er uiteindelijk ook minder klantverlies zijn.


Gereedschap_

Voor het meten van de eerste drie ratio’s, kun je op meeste social mediakanalen zelf gebruikmaken van de hiervoor bestemde functies. Ook bieden True Social MetricsSumAll en Hootsuite oplossingen om automatisch rapportages samen te stellen en te delen met collega’s en leidinggevenden.
De meest gebruikte social mediakanalen zijn hierin al opgenomen. Bij een nieuwe hype hoef je dus niet te wachten en kun je dat kanaal handmatig toevoegen.

Maak voor de Economische ratio gebruik van Google Analytics. Vergeet alleen niet de e-commerce en/of de doelwaarde in te stellen.

Direct terug naar home.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *