Bite #1_Zo werken Google en andere zoekmachines

Zo werken Google en andere zoekmachines - blog - The Content Bitches - Den Haag - concept, copy, communicatie, seo en webdesign

Zoekmachines, en dan met name Google, spelen binnen ons vakgebied een cruciale rol. Regelmatig horen we dan ook uitspraken over hoe men hoog denkt te scoren. Soms snijden ze hout, vaker slaan ze de plank totaal mis. Deze ‘Bite’ is een mooi moment om alles omtrent de zoekmachines eens in normale taal en haarfijn uit te leggen.

Belangrijke noot

Als wij dit schrijven is het woensdag 28 augustus 2019 en terwijl we dit schrijven kunnen de zoekmachines hun criteria om te bepalen wat ze wanneer tonen alweer hebben aangepast.

Houd met deze gang van zaken altijd rekening. In dit artikel gaan we ook niet zozeer in op zoekmachine-optimalisatie (SEO), maar meer op wat de zoekmachine wanneer waar toont en hoe dat tot stand komt. Een volgende keer gaan we wat dieper op SEO in, maar eerst de basis.


Inhoud


Zoekresultaten

Resultaatpagina’s

Na het invoeren van een zoekopdracht tonen de zoekmachines het zoekresultaat op de resultaatpagina (Search Engine Results Page, SERP). Dit is de pagina met de korte informatieteksten in het blauw, groen en zwart, met bijbehorende links naar de gevonden webpagina’s.

Rangschikking

Op basis van diverse criteria is er door de gebruikte zoekmachine een formule (algoritme) ontwikkeld om de zoekresultaten te rangschikken naar relevantie en autoriteit. Als ze niet op één pagina passen, worden de zoekresultaten verdeeld over meerdere resultaatpagina’s.

Je snapt: een positie bovenaan de eerste pagina geeft de grootste kans om aangeklikt te worden.

Gesponsorde en organische resultaten

Op de resultaatpagina’s vind je een onderscheid tussen de resultaten van de formule (organische) en de betaalde (gesponsorde) resultaten.

Bovenaan zijn de betaalde plekken. Je herkent ze aan het vakje met de tekst ‘Advertentie’ (vooraan op de regel onder de titel). Voor deze betaalde plekken moeten bedrijven deelnemen aan het advertentieprogramma van de zoekmachine, bijvoorbeeld Google Ads (voorheen Google AdWords).

Wist je dat . . .
Wist je dat ruim 70 procent van de gebruikers van Google’s zoekmachine geneigd is om op een organisch resultaat te klikken? Websites die hoog tevoorschijn komen op de eerste resultaatpagina’s, krijgen veruit de meeste bezoekers.
Voor een goed vindbaar bedrijf vergroot dit zeer duidelijk de kans dat de bezoekers een gewenste actie als een aankoop of aanvraag op de website doen. Dit heet conversie en vereist wel dat de website hiervoor goed is ingericht. Daarnaast helpt het verhogen van het bezoekersaantal op zijn beurt weer voor een nog betere positie op de resultaatpagina’s.

Positie in de zoekmachine

Spreekt met over ‘de positie in de zoekmachine’, dan bedoelt men als hoeveelste een site (na één bepaalde zoekopdracht) wordt getoond op de resultaatpagina’s.

Positie in het zoekresultaat

Let op de details, want dit is nét iets anders dan de hierboven genoemde ‘positie in de zoekmachine’ en ook vaak veel belangrijker. Het gaat bij de ‘positie in het zoekresultaat’ om de gemiddelde positie op de resultaatpagina’s als gevolg van meerdere gerelateerde zoektermen.

Dit in tegenstelling tot bovenstaande ‘positie in de zoekmachine’ waarbij het slechts om één specifieke zoekterm gaat.


Wat toont Google momenteel ‘allemaal’?

Tegenwoordig kan Google je naast de bekende en genoemde tekstresultaten je – afhankelijk van wat of wie je zocht – van alles tonen.

Google Shopping

Zoek je een bepaald product, dan is de kans groot dat Google bovenaan de resultaatpagina een serie producten met prijzen toont. Dit heet Google Shopping en door erop te klikken, kom je direct bij de webwinkel van jouw keuze.

Google Answer Box

Stonden rechts op de resultaatpagina altijd de bekende advertenties, zie je daar inmiddels ook stukjes met geschreven informatie met foto’s of een logo. Dit is de Google Answer Box. Soms zie je rechts zelfs helemaal niets. Via Google Mijn Bedrijf kan een bedrijf zich hiervoor – en tegelijk voor Google Maps – aanmelden.

GoogleMaps met locaties

Ook kan er GoogleMaps-kaartje verschijnen met hierop locaties van bedrijven bij jou in de buurt die iets te maken hebben met jouw zoekterm.

Featured Snippet

Toont Google direct een kort antwoord op jouw vraag, dan is dat de Featured Snippet. Google vindt dit antwoord het beste en vond deze op één van de eerste tien gevonden (niet betalende) websites.

Let wel: Google vond het antwoord niet per se op de hoogst scorende website.

Google Nieuws

Zoek je op iets uit het nieuws? Dan toont Google waarschijnlijk een serie met nieuwsitems (Google Nieuws).

Suggesties

Tot slot kom je regelmatig de kopjes ‘Gerelateerde zoekopdracht’ en ‘Mensen zochten ook naar’ tegen. Deze geven suggesties ter aanvulling op jouw zoekopdracht.


Wat wordt per link getoond?

Op de resultaatpagina’s wordt van ‘klassieke’ resultaten doorgaans eerst de titel van de pagina getoond met daarachter de naam van de aanbieder. Dit is blauw en klikbaar.

Dan zie je in het groen het volledige webadres van de pagina. Daar weer onder een korte tekst in het zwart. Dit is de ‘snippet’ en geeft een eerste indruk waarom er een link naar deze pagina wordt getoond.

Bovenstaande zaken zijn allemaal in te geven door de aanbieder.

  • De titel (plus naam aanbieder): houd bij voorkeur 42 tot 61 lettertekens aan.
  • Het webadres: hiervoor gelden geen regels. Ons advies: maak deze zo ‘leesbaar’ mogelijk en het opnemen van de plaatsnaam is geen slecht idee.
  • De korte tekst (de snippet): houd bij voorkeur tussen de 121 en 156 lettertekens aan.

Noot
De kans is groot dat bij complexere zoekopdrachten niet de hierboven genoemde korte tekst (snippet) wordt getoond, maar een stuk of stukken van de tekst van de inhoud van de gevonden pagina.

Zo werken Google en andere zoekmachines 3 - blog - The Content Bitches - Den Haag - concept, copy, communicatie, seo en webdesign

Onderdelen van de formule (algoritme)

Een goed gebouwde website

De wijze waarop een website wordt ontwikkeld, dient te voldoen aan de geldende standaard van dat moment. Nu betekent dit: geen overbodige codes, een goede navigatie (het menu, en de manier waarop de pagina’s vindbaar en met elkaar verbonden zijn), dat de website op alle mobiele apparaten goed getoond wordt en dat de pagina’s snel laden.

De content en de teksten

Alle content moet voor de bezoeker waardevol en relevant zijn. Een bezoeker die lang op de gevonden pagina blijft, is voor de zoekmachine het bewijs dat de inhoud van de pagina ook echt relevant is voor die bezoeker. Dán is dat het antwoord op de zoekvraag.

Het is dan ook echt noodzakelijk boeiende content aan te bieden en dat doe je niet door teksten te doorspekken met zoekwoorden. Dat is zó 2009. Doe je dat toch, dan zal Google – als je pech hebt – je er ook nog voor straffen.
Toch is het nog steeds raadzaam relevante zoekwoorden beperkt op te nemen, anders word je daarop ook weer niet gevonden.

Linkbuilding

Wil je hoog op de resultaatpagina’s van de zoekmachines te belanden, dan helpt het enorm als je op andere ‘veel bezochte’ websites wordt genoemd mét een link (backlink) naar een pagina op jouw website. Veel bezochte websites hebben in de regel zelf ook weer een hoge linkpopulariteit. Ze zijn relevant voor het publiek en dus voor Google om te bepalen hoe relevant jouw website is.

Je begrijpt: hoe meer van die links (backlinks), hoe hoger de PageRank (linkpopulariteit) van een pagina c.q. website. Bovendien zorgen deze links niet alleen dat de positie op de resultaatpagina’s verbetert, ze leveren natuurlijk ook nieuwe bezoekers op.

Het verzorgen van backlinks, is een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization (SEO)).

Tot slot moet ik je – voor de volledigheid – wijzen op slechte externe links. Deze komen van websites gerund door gewiekste eigenaren die daar hun business van hebben gemaakt. Hiervoor moet je dus betalen. Deze externe links zijn niet alleen nadelig voor je portemonnee, maar ook voor de positie van de website in de zoekmachines. Een ‘verbanning’ is niet raar.

Link Juice

Een ander belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is het verzorgen van links op en naar de pagina’s binnen de website, de Link Juice. Hierdoor navigeer je op de website zelf snel en vloeiend van het één naar het ander,

Sitemap

Een sitemap toont een overzicht van (bijna) alle webpagina’s binnen een website. 

Toch draagt een sitemap niet echt bij aan de score in de zoekmachines. Wel helpt de sitemap bij complexere en/of grotere websites om ‘alle’ pagina’s mee te laten dingen naar een plekje op de resultaatpagina’s.

Eerste generatie

Even terug naar de vorige eeuw, naar de eerste jaren van het internet. Ter aanvulling op de reguliere menu’s (navigatie) werden sitemaps in die tijd vaak op een aparte pagina op de website gezet.
Het was een schematische weergave van de inhoud van de website en je kon vanaf de sitemap ‘iedere’ pagina direct (en dus eenvoudig) bereiken.

Tweede generatie

Inmiddels is er een tweede generatie sitemaps.: Dit is een voor ons onzichtbaar (XML-)bestand, wordt geplaatst aan de achterkant van de website en helpt de zoekmachines bij het doorzoeken van complexere en/of grotere websites.

De sitemap moet alle pagina’s binnen de website bevatten en voldoen aan het ‘Sitemaps-protocol’. 
Ook is er informatie aan toe te voegen, bijvoorbeeld over het belang van een pagina binnen de website of de datum waarop de pagina is aangepast.

Voor het doorzoeken van een website, zetten de zoekmachines zogenaamde ‘spiders’ in. Deze spiders hebben het met zo’n sitemap een stuk makkelijker.
Op deze manier helpt de sitemap uiteindelijk toch om de anders moeilijk vindbare pagina’s te laten tonen. Moeten ze volgens de zoekmachines natuurlijk wel relevant zijn bij de ingevoerde zoekterm.

Jouw eerdere zoekgedrag

Google houdt onder andere bij welke sites per browser eerder werden bezocht. Zo weet de zoekmachine jouw voorkeuren. Dit surfgedrag is onderdeel van de eerder genoemde formule en hierdoor verschillen resultaatpagina’s bijna altijd per browser c.q. gebruiker.

Hierdoor zal jouw website in jouw browser vaak als één van de eersten worden getoond, maar dat zegt dus verder helemaal niets. Het zegt niets over het zoekresultaat bij anderen. Zoek je in de privémodus van je browser opnieuw, dan krijg je het meest eerlijke resultaat.

En zoek dan niet op uw bedrijfsnaam! Die is te uniek. Voer algemene zoektermen in waarop u gevonden ‘zou moeten worden’.

Zo werken Google en andere zoekmachines 2 - blog - The Content Bitches - Den Haag - concept, copy, communicatie, seo en webdesign

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoals we reeds hierboven vertelden, worden de zoekresultaten op de resultaatpagina’s gerangschikt aan de hand complexe formules (algoritmes). Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization, SEO) gaat over het zo goed als mogelijk door die voldoen aan de normen van die formule en zo uiteindelijk de beste plek op de resultaatpagina’s te bemachtigen.

Bij de zoekmachineoptimalisatie van een website worden alle punten (behalve ‘Jouw eerdere zoekgedrag’ onder het kopje ‘Onderdelen van de formule’ goed opgezet of verbeterd.


Adverteren op de zoekmachines

Search engine advertising (SEA)

Oftewel het adverteren op de zoekmachines. Zoekmachines bieden bedrijven de mogelijkheid betaalde c.q. gesponsorde tekstadvertenties toe te voegen aan de zoekresultaten. De bekendste is Google Ads

Search engine marketing (SEM)

Zoekmachine-marketing, een vorm van online marketing dat alle vormen van verkoopbevorderende promotie-activiteiten (marketing) via zoekmachines behelst. 

Google Ads (voorheen Google AdWords)

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid te adverteren in de zoekresultaten van Google zelf en op de websites van Google’s partners.
Adverteerders bepalen zelf op welke woorden (keywords) ze vindbaar willen zijn. Ze betalen een bedrag voor elke bezoeker die doorklikt van de advertentie naar de website (kosten per klik).

De betaalde resultaten toont Google bovenaan de resultaatpagina’s, hierop wordt minder vaak geklikt vergeleken met de ‘organische’ vermeldingen. Ondanks dit feit kan GoogleAds toch interessant zijn om snel meer bezoekers naar een website te trekken.

Kosten per klik

Ook wel cost per click (CPC) of pay per click (PPC) genoemd, wordt bij de zoekmachines bepaald op basis van een veilingmodel. De prijs wordt bepaald aan de hand van: gewildheid, andere biedingen, de positie van de advertentie en de kwaliteit van de pagina waar de link op uitkomt.


Landingpage

We zijn er bijna. De landingpage (landingspagina, bestemmingspagina, instappagina of entrance page) is de eerste pagina die een bezoeker ziet als hij via een link (van buiten de website zelf) landt op de website.
Dit kan door te klikken op een link op de resultaatpagina of op een banner, tekstadvertentie of tekstlink op zomaar een pagina.

Een landingpage kan een gewone pagina van de website zijn, maar is vaak speciaal gecreëerd voor een specifiek promotie-doeleinde. De pagina voldoende plaats voor een product, dienst of speciale actie dat ruim de aandacht moet hebben, maar deze niet krijgt op de homepage en via het menu ondersneeuwt. Denk hierbij ook aan een onderwerp waarmee je jouw expertise laat zien.

De inhoud van de landingpage speelt een rol in de kosten voor het adverteren middels Google Ads.

De bezoeker kan vanaf de landingpage doorklikken naar de homepage en zo zijn bezoek aan de website voortzetten. Soms is het ook gewoon de homepage, maar dat hoeft niet.

Direct terug naar home.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *