Bite #3_Wat is content-marketing?

Was is content marketing? - blog - The Content Bitches - Den Haag - concept, copy, communicatie, seo en webdesign

Met content-marketing brengt een organisatie op een boeiende informele manier het merk of aanbod onder de aandacht, zonder deze direct aan te prijzen. Het is de perfecte manier om een sterk merk én een duurzame klantenkring te bouwen. En voor je het weet is Google ook nog eens je beste vriend.

Wij als hip en trendy Haags communicatiebureau zijn natuurlijk helemaal into ‘content-marketing’. Al jaren. Content is sowieso onze core business, anders hadden we natuurlijk niet een SEO-vriendelijke naam als The Content Bitches gekozen.

En toch is content-marketing helemaal niet nieuw, het bestaat al zeker anderhalve eeuw.* Maar door de tijdsgeest en de digitale mogelijkheden is content-marketing voor organisaties interessanter dan ooit. Hoog tijd om eens dieper in te gaan op deze vorm van marketing.

* In 1967 werd het magazine The Locomotive voor het eerst uitgegeven door Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company. Hierin deelde het bedrijf technische informatie om mensen te helpen risico’s te managen en problemen op te lossen. Inmiddels is het bedrijf gestopt met het gedrukte magazine, maar digitaal wordt The Locomotive nog steeds uitgegeven.

Wat wij bedoelen met organisatie, aanbod en doelgroep_
Om niet een hele rits andere begrippen te moeten gebruiken en/of bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken we in onze Bites_ deze containerbegrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij ermee bedoelen.

Index_


De grootste voordelen van content-marketing_

  • Content-marketing is goedkoper dan adverteren, geeft meer rendement en gaat veel lang(er) mee.
  • Content-marketing zorgt voor meer vertrouwen, klantloyaliteit en merktrouw. Dit ook door het zelf (kunnen) faciliteren en stimuleren van de dialoog.
  • Goede content vergroot het bereik en trekt meer bezoekers naar de website.
  • Google wordt je grootste vriend, want content-marketing vergroot niet alleen de vindbaarheid van de website, maar verbetert daarvan ook nog eens de SEO.

Een definitie_

Content-marketing is een duurzame vorm van marketing met als doel het aantrekken en binden van de doelgroep door hen regelmatig ‘waardevolle’ informatie (content) via de juiste kanalen aan te bieden en uiteindelijk deze activiteiten om te zetten in winst voor de organisatie.

Zo, en dat zonder ook maar één komma.


Dat wil zeggen_

Bij content-marketing draait om het volgende:

  • vergroten reputatie en vertrouwen;
  • vergroten koopbereidheid en loyaliteit;
  • vergroten online vindbaarheid en aantal bezoekers op de website.

Hiervoor bied je het juiste publiek op het juiste moment op de juiste plaats de juiste content aan. Simpel?

De kunst bij content-marketing is om precies te begrijpen wie de doelgroep is, exact te weten naar welke content de doelgroep op zoek is, waar en hoe laat je het waar moet aanbieden en zo in te spelen op de behoefte van die doelgroep. Hiervoor moet je eerst op onderzoek en de strategie bepalen.

Zo’n doelgroeponderzoek en het opzetten van de contentstrategie kan veel tijd kosten, maar dat hoeft niet per se. Dit hangt geheel af van de organisatie en/of het aanbod en de bijbehorende doelgroep. Zelfs het budget kan een rol spelen, maar zou eigenlijk niet mogen. Je krijgt zo inzicht in waar en hoe je straks tijd en geld gaat investeren, besparen én verdienen. Het zou toch zonde zijn als je dan de verkeerde richting op vaart.

In een volgende Bite_ gaan we hier dieper op de contentstrategie in. Wil je deze niet missen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

Wat is content marketing - 2 - The Content Bitches - concept, copy en communicatie seo en webdesign - Den Haag

Het middel_

Het in te zetten middel is content verspreid via de juiste kanaal.

De content_

Met content bedoelen we de inhoud van een boodschap. Afhankelijk van de doelstelling kan de inhoud informatief, educatief of amusant zijn. De inhoud is vaak het antwoord op een vraag, werkelijk gesteld of bedacht door de aanbieder.

Content is het belangrijkste element van content-marketing.

De vorm_

De vorm, ook wel drager of medium genoemd, kan een blog (vaak op eigen website), een video, een artikel in een magazine, et cetera, zijn. Zelfs een evenement of ijsjes uitgedeeld op straat, kan de drager van de boodschap of de boodschap zelf zijn.

Waar?_

De content wordt in de gekozen vorm gedeeld op die plekken waar de doelgroep zich óp dat moment bevindt. Dat kan zijn op social media, middels een forum of ander platform, een magazine, een app, een evenement en ga zo maar door. En natuurlijk op de website zelf zou die content makkelijk terug te vinden moeten zijn. Het gebeurt vaak multimediaal en vooral vindbaar.

Waarmee en hoe?_

Bij content-marketing is het de kunst met de juiste content en vorm de vooraf bepaalde doelgroep op te warmen voor het merk en het aanbod. In plaats van te leuren met je aanbod, lever je regelmatig boeiende informatie waarmee de doelgroep ook echt iets kan. Het moet voor hen ‘relevant’ zijn. Zo creëer je waarde, mensen worden er beter, slimmer of vrolijker van. Sowieso, moeten ze er content mee zijn.

Essentieel bij content-marketing is dat je als organisatie niet alleen voortdurend ‘relevante’ content aanbiedt, maar dat dit ook nog eens congruent en consistent is met het merk. Alleen zo kan content-marketing een stevig steentje bijdragen aan de autoriteit, reputatie en de kracht van een merk.

Betekenis congruent_
Congruent is een term uit de wereld van branding en marketing, maar wordt ook elders gebruikt. Congruent wordt gebruikt in relatie tot economische waarde, bij meet- en wiskunde en psychologie en psychotherapie. Als zaken met elkaar overeenstemmen zijn ze congruent.
Is wat je voelt, doet en zegt met elkaar in overeenstemming, dan bij jij congruent. Je innerlijke strijd is gestreden, je bent in balans, al je energie stroomt dezelfde kant op en je omgeving ervaart dit (meestal) zeer positief. Je straalt het uit.
Voor een merk geldt hetzelfde. Een merk is congruent – en dus geloofwaardig – als alles met elkaar klopt. Mensen ‘voelen’ het als het niet klopt! Ook al kunnen ze dit vaak niet goed onder woorden bregen, het is een gevoel.

De achterliggende gedachte_

Iedere organisatie is dagelijks bezig binnen een bepaald werkveld en is daar dus expert in. Tenminste, daar gaan we van uit. Of het nu gaat om het leukste festival of om de beste fiscalist, het gaat erom dat je de expertise benut en de doelgroep laat ‘voelen’ dat zij aan het juiste adres zijn.

De strategie achter content-marketing is dus dat je door het delen van interessante content het vertrouwen en sympathie wekt bij de doelgroep. En wanneer de content congruent met het merk is, consistent van kwaliteit en consequent gedeeld wordt, dan gaat de doelgroep het merk zien als een betrouwbare bron van ‘relevante’ informatie. Als een autoriteit.

Uiteindelijk moet de content de doelgroep laten inzien dat het merk waarde toevoegt aan zijn of haar bestaan, Misschien wel zijn of haar problemen oplost. En, natuurlijk, hem/haar tot aankoop, klantloyaliteit, merktrouw en mond-tot-mondreclame aanzet. Niets is zo enthousiasmerend als blije vrienden.

Content-marketing draait dus niet alleen om nieuwe klanten aantrekken, maar ook om ze zo lang mogelijk aan het merk te verbinden en erover te laten praten. Zie daar het stukje duurzaamheid.


Het doel en de subdoelen van content-marketing_

Meer verkoop, omzet en winst is uiteindelijk het doel van de iedere marketinginspanning. Maar bij content-marketing zijn er duidelijke subdoelen die allemaal bijdragen aan het hoofddoel.

We noemen de tien belangrijkste:

  1. Het verbeteren van de reputatie en autoriteit van het merk.
  2. Het vergroten van het vertrouwen bij de doelgroep.
  3. Een (sterkere) connectie maken met de doelgroep.
  4. Het vergroten van klantloyaliteit en merktrouw door de doelgroep zo lang mogelijk aan het merk te verbinden.
  5. Het verbeteren van de online vindbaarheid en meer verkeer genereren via de zoekmachines.
  6. Het vergroten van het aantal relevante bezoekers op de website.
  7. Het enthousiasmeren van de doelgroep om de volgende stap te zetten in de klantreis (customer journey) en zo meer klanten van prospects maken en ambassadeurs van klanten.
  8. Het verhogen van de mond-tot-mondreclame doordat de doelgroep de content online deelt en/of reageert middels de reactieopties op bijvoorbeeld social media of op de website zelf.
  9. Mogelijkheden om zelf eenvoudiger de dialoog met de doelgroep aan te gaan en de dialoog binnen de doelgroep te faciliteren waardoor ook de mond-tot-mondreclame c.q. social proof vergroot.
  10. Verlagen van de totale kosten voor het uiteindelijke doel (content-marketing heeft een veel lager kostenplaatje dan traditionele marketing).

Door bijvoorbeeld de inzet Google Analytics zijn de eerste ROI’s (Return On Investment) voor deze subdoelen redelijk goed en snel meetbaar. In een later stadium – als het vertrouwen bij de doelgroep is gebouwd – zou de omzet en dus de winst moeten stijgen.

Wat kost content-marketing en wat levert het op - The Content Bitches - concept, copy en communicatie seo en webdesign - Den Haag

Wat levert content-marketing concreet op?_

Voor we verder gaan wil je vast weten wat content-marketing onderaan de streep oplevert? Het levert heel veel op, dat las je hierboven al. Mocht je op zoek zijn naar concrete cijfers, dan zijn die lastig te vinden.

Wat we hebben gevonden, staat op deze pagina: Wat kost content-marketing? . . . en wat levert het op?


Verschillen content-marketing en andere vormen van marketing_

Er zijn grote en kleine verschillen tussen content-marketing en andere vormen van marketing als traditionele marketing, inbound en online marketing. Alle vormen hebben hetzelfde einddoel, namelijk meer klanten en/of meer omzet en winst.

De verschillen zitten vooral in de manier waarop men dit voor elkaar hoopt te krijgen. In een volgende Bite_ gaan we hier uitvoerig op in. Mocht je nu al nieuwsgierig zijn, klik dan hier.


Het tovermiddel werkt niet zomaar en niet direct_

Content-marketing lijkt het tovermiddel op weg naar meer klanten. Iedereen heeft leren schrijven, dus je schrijft een blog en stuurt die de wereld in via de kanalen waarmee je verwacht de doelgroep te bereiken. Iedereen die je spreekt, vindt je content fantastisch en toch verkoop je niets meer dan voorheen.

Waardevolle lange-termijn-strategie_

Wat een tegenvaller, maar contentmarketing werkt nou eenmaal traag. Om content-marketing voor je te laten werken, moet je het proces blijven herhalen. Herhalen. Herhalen tot je een ons weegt.

Door te herhalen vind je niet alleen de content die steeds beter aanslaat bij je publiek, maar bouw je langzaam maar zeker aan de naamsbekendheid en het merkvertrouwen. Dat doe je op een heel stabiele fundering.

Mensen die meerdere keren op je website komen, raken uiteindelijk bekend en vertrouwd met het merk, de organisatie en het aanbod. En na enorm veel inspanningen zullen – door het opgebouwde vertrouwen – potentiële klanten besluiten om een handeling te verrichten. Ze schrijven zich in op de nieuwsbrief, schaffen een product aan of nemen contact op om klant te worden.

Falen of herhalen?_

Omdat dit een zeer langdurig proces is, falen mensen en organisaties. Zij zeggen dat content-marketing niet werkt, niet voor hun. Hadden ze te veel haast.

Begrijp en onthoud dat content-marketing niet direct werk, maar op lange termijn. Het is een proces van heel lang en heel veel zaaien. Het is een grote intensieve investering, maar uiteindelijk ga je oogsten.


Kiezen voor content-marketing_

Waarom content-marketing voor veel organisaties goud waard is, zou nu duidelijk moeten zijn. Het mag duidelijk zijn dat het delen van ‘relevante’ content die mensen interesseert een zeer efficiënte en effectieve manier is van marketing bedrijven. De manier die past bij de wereld van vandaag.

En dat voor veel lagere kosten. Content-marketing is maar liefst 62 procent goedkoper!**

** Bron: Newscred, 2018

Direct terug naar home.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *