Ingrediëntenlijst_

Voor meer conversie moet je een merk laten leven bij de doelgroep. Hiervoor bieden The Content Bitches met hun kennis, ervaring én hun netwerk een breed en compleet kwaliteitsproduct.

Durft u de bitches breed in te zetten en geeft u ze de ruimte? Dán zal iedere communicatie-uiting perfect matchen met uw branding-strategie en uw merk versterken, versterken en nog eens versterken.

In deze ‘ingrediëntenlijst’ vindt u een overzicht van diensten die deze doorgewinterde professionals leveren, aangevuld met gerelateerde termen. Allemaal behorend tot hun werkveld: ‘productie van goede content’.

Hoofdingrediënten_

Menukaart - Diensten en termen - The Content Bitches - Den Haag - concept, copy, communicatie, seo en webdesign

Index_

Gerelateerde termen_


Content, copy en tekst_

Blog en blogberichten_

Een blog is een belangrijk onderdeel van de website (of staat op een aparte website) waar met zekere regelmaat informatieve artikelen gerelateerd aan het aanbod worden gepubliceerd. Wanneer publicatie van de blogberichten gebeurt in een elkaar versterkende volgorde, wint een blog enorm aan kracht. Er ontstaat een soort online logboek

Bieden de blogberichten ook nog een bepaalde waarde voor de lezer, dan biedt het onderhouden van een blog (en dus het regelmatig delen van relevante informatie) meerdere voordelen voor uw business.

In grove lijnen zijn dit:

  • Klantvertrouwen en merktrouw   Door uw expertise en/of de kwaliteiten van uw aanbod te tonen, bouwt u aan het vertrouwen bij de lezer.
  • Branding   Door regelmatig in de juiste tone-of-voice te bloggen, blijft u in beeld en dus on-top-of-mind bij de doelgroep, of specifieker: bij de lezer.
  • SEO   Door relevante content te delen, zal Google uw website positiever beoordelen en hoger tonen op de resulaatpagina’s van de zoekmachine.

Blogcorrectie of -redactie_

Als The Content Bitches uw blog corrigeren, halen zij er voor publicatie de laatste spelfoutjes uit. Wanneer zij redigeren, gaan ze een stap verder. Dan worden vormfouten ook verbeterd en er wordt kritisch gekeken naar de aantrekkelijkheid voor de lezer.

Is dit nog niet genoeg, dan kunnen zij uw blog ook voor u schrijven of ze schrijven hem samen met u.

Co-writer / Co-writing_

Komt u alleen niet uit uw blogbericht? Dan schrijft u die toch samen met The Content Bitches. U zet de eerste krabbels op papier en zij maken er een goed en boeiend artikel van. Als u dat wilt, zet u daarna samen (naast elkaar) met één van de bitches de laatste puntjes op de i. Zo wordt uw blog straks helemaal naar uw wensen gepubliceerd.


Content_

Content is inhoud. De inhoud van een drager; een medium (gedrukt of digitaal) als een krant, magazine, boeknieuwsbrief, website, een tweet of andere social-media-post. Zelfs een radioprogramma of podcast bevat content, zij het dan gesproken. Zelfs een video of film bevat content.

Vandaag de dag bestaat content uit tekst, geluid en beeld op of in een drager, meer smaken zijn er nog niet. Tekst wordt geschreven en/of gesproken, geluid spreekt voor zich en beelden zijn stilstaand (foto’s en illustraties) of bewegend (png, video en film).

Content is momenteel een gigantisch containerbegrip dat enorm veel omvat. Een term die zonder verdere specificatie eigenlijk inhoudsloos is. Lekker hip, maar tegelijk zo oud als de eerste rotstekeningen.

Contentbeheer / Contentmanagement_

Contentbeheer is het proces van beheren en controleren van de inhoud. Van bedenken, verzamelen en selecteren tot produceren, redigeren en publiceren. Het proces dat nodig is om de kwaliteit continu te waarborgen.

Content management heeft een zwaarder inhoudelijk component waarbij meer creativiteit en commercieel inzicht komt kijken. Alle uitingen moeten immers een bijdrage leveren aan de branding en doelstelling van uw organisatie. 
Kijkt u dan ook niet raar op als The Content Bitches ongevraagd met advies aankomen voor het herinrichten van de website of opeens over het restylen van de nieuwsbrief beginnen.

Ondanks dat deze termen vooral in relatie tot het web worden gebruikt, behoren ze ook bij drukwerk, marketing, communicatie en ICT. Alles wat inhoud heeft.

Content Care Pakket_

Bij samenwerkingen van minimaal drie maanden zetten The Content Bitches het Content Care Pakket in. Met dit pakket nemen zij u tijdrovend werk uit handen, houden (zeker in het begin) een korte lijn met u of uw contactpersoon en brengen het geheel op smaak met creativiteit en kwaliteit. 

Het pakket levert in de regel een duidelijke bijdrage aan de branding van uw merk en dus uiteindelijk aan de omzet.

Het Content Care Pakket is maatwerk en kan worden samengesteld uit het aanbod op deze menukaart. Wilt u maar één dienst in uw pakket? Ook dat is mogelijk. Alleen die diensten worden erin opgenomen, die u wilt overdragen.

Content-marketing_

Als content al een gigantisch containerbegrip is, wat dacht u dan van content-marketing? Middels content-marketing bouwen organisaties aan hun reputatie en autoriteit, het toont de meerwaarde en creëert binding met de doelgroep.

Bij content-marketing richt men zich op het vermarkten van speciaal hiervoor gecreëerde content. Alle inhoud, die van de website, blogs/nieuwsartikelenwhite papers, e-books, video, social media, et cetera, wordt ingezet om de interesse van de lezer te wekken én vast te houden. Content-marketing informeert of vermaakt eerst en gaat via enthousiasmeren over in overtuigen en verkopen, in de conversie.

Content-marketing vindt zowel on- als offline plaats. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen op en de losse verkoop van gedrukte kranten en tijdschriften. Zij bieden ook informatie aan en exploiteren deze.


Copy / Copywriter / Copywriting_

Copy is tekst, maar tekst is nog geen copy. Copy is woordkeuze en woordvolgorde. Zin- en tekstopbouw waardoor de lezer wordt gecharmeerd, geënthousiasmeerd en . . . geactiveerd! Platte tekst en aantrekkelijke kopregels, pay-offs en slogans die als deuntjes in je hoofd blijven hangen.

Een copywriter is nooit stil of saai. Het is een grote een flirt, eentje met een bite. Eentje die keer op keer weet hoe je de smaakpapillen van de doelgroep streelt, alsof er een engeltje over je tong piest.

Long copy_

Long copy zijn de lange teksten van een informatieve brochure die de lezer moeiteloos informeren, áls ze goed geschreven zijn. De prikkelende lange tekst met een slim verpakte boodschap. Deze tekst weet uiteindelijk toch te verleiden en u leest ’m in één adem uit. En dát terwijl u er nog zo tegenop zag om die hele brochure door te lezen.

Maar denk naast brochures ook aan de achterliggende pagina’s op websites vol met droge informatie. Vaak ook nog voorzien van de technische specs (specificaties) die men liever niet leest. Goede copywriters als The Content Bitches weten daar alsnog een prettig leesbaar verhaal van te maken.

Short copy_

Dit zijn de korte reclameteksten die openlijk flirten met de lezer. Die de lezer heel slim in verleiding brengen, laten doorklikken en heimelijk doen verlangen naar . . .

Online treft u ze – in de regel – op de pagina’s die u als eerste op een website aantreft.

Webcopy / Webteksten_

Webtekst is eigenlijk gewoon reclametekst, of zou dat moeten zijn, dus copy, webcopy, of eigenlijk: short copy.

Bij de op websites dieperliggende informatieve pagina’s, vertonen de langere webteksten weer meer overeenkomsten met long copy.

Was het ooit de aandacht voor advertenties in gedrukte media al vluchtig, op dit moment is de aandacht op het wereldwijde web nog veel vluchtiger. Daarom is voor online een iets andere schrijfwijze vereist.
Bovendien moet webtekst ook zoekmachine-vriendelijk zijn, een zekere relevantie voor het publiek hebben, en dus maar beter woest verleidelijk zijn!


Co-writing_

U heeft een goed verhaal, maar komt niet uit de tekst? Dan kunnen The Content Bitches deze samen met u schrijven. U zet wat eerste krabbels op papier en zij maken er een helder prettig leesbaar verhaal van. Vervolgens kunt u samen (naast elkaar) de puntjes op de i zetten, zodat de tekst op tijd én conform uw wensen klaar is voor publicatie.


Ghostwriting / Ghostwriter_

Men zet een ghostwriter in omdat hij/zij een betere schrijfstijl heeft, meer kennis heeft van hoe een boodschap over te brengen of uit tijdgebrek. Dit gebeurt vaker dan u denkt. Publicatie gebeurt op naam van de opdrachtgever of op naam van een derde partij.

Heeft u de know-how? Dan hebben The Content Bitches de skills, de skills om uw stuk te schrijven of te redigeren tot een stuk dat straks ‘ademloos’ leest.


Online marketing_

Onder deze term vallen alle vormen van marketing verspreid via de digitale snelweg. Ook dit is een containerbegrip en behelst alle promotie voor producten, diensten of bedrijven via het internet. Synoniemen zijn: internetmarketing, e-marketing en webmarketing.

Centraal bij online marketing staat in de regel de website waarop de producten of diensten vergezeld van de nodige informatie worden aangeboden. Het is de bedoeling bezoekers naar de website te trekken. Dit gebeurt door linkbuilding en door de inzet van online promotiekanalen als zoekmachines, sociale media, e-mail en bijvoorbeeld websites en apps die gerelateerd zijn aan het aanbod. Daarnaast kunnen ook offline kanalen worden ingezet.

Op de website kan – of beter ‘moet’ – de bezoeker uiteindelijk dé stap maken om het product of de dienst af te nemen. Daarom draait het bij online marketing, net als bij content-marketing, uiteindelijk allemaal om conversie. Klik hier voor meer uitleg over verschillen tussen beide vormen van marketing.

Linkbuilding_

Om hoog in Google te scoren moet de website technisch goed in elkaar steken en de content perfect zijn. Vervolgens wordt linkbuilding ingezet om de website nog hoger in Google te krijgen (zie: SEO / Zoekmachine-optimalisatie).

Linkbuilding is een activiteit die niet alleen gericht is op het vergroten van het aantal linkjes van andere sites naar de eigen website, maar ook kijkt naar de kwaliteit van de websites waarop de linkjes worden geplaatst. Deze ‘externe links’ naar de website, ook wel backlinks genoemd, spelen een zeer belangrijke factor voor de vindbaarheid van een website in de zoekmachines.

Search Engine Advertising (SEA)_

Oftewel: zoekmachine-adverteren. Het inkopen van advertentieruimte boven- of onderaan de resultaatpagina van de zoekmachines. De betere plekken waarmee de website of een bepaalde pagina (landingpage) eerder in beeld komt dan tussen de organische zoekresultaten.

In Nederland gebeurt dit bijna altijd met het advertentieprogramma van Google (Google Ads, voorheen AdWords), wat één grote veiling van zoektermen is. Na grondige analyses bepaalt de adverteerder welke zoektermen interessant zijn en vervolgens kan hij/zij hierop bieden. Hierdoor zijn de advertenties bijna altijd relevant in relatie tot de zoekopdracht. 

De adverteerder betaalt voor iedere ‘klik’ waarmee bezoekers de pagina van de adverteerder bereikt. Hoe meer mensen op een term zoeken, hoe meer er op geboden wordt en dus hoe duurder de ‘klik’.

SEA en SEO versterken elkaar enorm en leveren samen meer ‘kliks’ op dan afzonderlijk bij elkaar opgeteld.


Tekst overig_

Bio’s en profielteksten_

The Content Bitches (her)schrijven uw profiel zo dat het u maximaal zal versterken.

E-book redigeren_

Een e-book publiceren en graag foutloos? The Content Bitches zorgen voor de finishing touch.

Zie ook: Tekstredactie.

Elevator pitch_

Moet u in een paar seconden of minuten uw boodschap zo vertellen dat deze bij uw publiek binnenkomt én ook nog beklijft? Samen met The Content Bitches stelt u uw boodschap scherp.

Persberichten_

Wat heeft de pers van u nodig? Wat moet verteld, wat is de call-to-action, wat is er verder nodig voor publicatie en waar moet alles uiteindelijk heen? The Content Bitches weten het en regelen het.

Scripties_

Spelfoutjes en fouten in de zinsopbouw uit scripties halen? The Content Bitches staan ook klaar voor de serieuze student. En indien nodig én gewenst leveren zij ook opbouwende kritiek op de opbouw van de scriptie zelf.

Slogan / Slagzin / Pay-off / Tagline_

Momenteel worden deze termen – door allerlei oorzaken – lukraak en voor hetzelfde gebruikt. Zo was een slogan (slagzin) het motto van een merk en stond deze vaak direct onder het logo. De pay-off stond meestal – om de boodschap extra kracht mee te geven – onderaan een advertentie.

De tagline ontstond later bij de opkomst van het internet en is het regeltje onder het logo dat vaak het product of de diensten van het bedrijf beschrijft. De tagline is meestal terug te lezen in de url van de homepage en in de opgeslagen link van een website.

Voor een sterk merk is een goede slogan of pay-off absoluut goud waard. Soms komen ze spontaan op, maar meestal worden ze bedacht door dure copywriters. Lukt dat niet, dan volgt vaak een mooie wedstrijd/pitch. Maar The Content Bitches denken dat ze er samen met u wel uitkomen.

Storytelling_

Een zeer krachtig middel om de boodschap over te brengen is een goed verteld authentiek verhaal. Hierdoor krijgt de organisatie een menselijke kant en raken mensen verbonden. Daar maakt (corporate) storytelling dankbaar gebruik van.

En laten klanten nou meer geneigd zijn een product of dienst te kopen als ze er een emotionele connectie mee hebben.

Het verhaal is dan ook geen doel op zich, maar een middel om mensen te enthousiasmeren voor uw werkelijke boodschap. Uitgangspunt voor de boodschap zijn succesverhalen en praktijkervaringen. Om deze in een logisch en boeiend geheel te verpakken, worden feiten en argumenten ingebed en verhalen als metafoor ingezet. 

Samen met The Content Bitches uw corporate story schrijven? Bel ze dan maar snel!

Tekstcorrectie / Corrigeren_

The Content Bitches pakken de rode pen en halen met name grote en kleine spelfouten uit de tekst. Wilt u meer, lees dan hieronder verder.

Tekstredactie / Redigeren_

Redigeren is de overtreffende trap van corrigeren. Naast spelfouten, worden ook vormfouten en andere onvolkomenheden verbeterd. Alinea’s worden herschreven en wisselen soms van volgorde om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Subkoppen worden als dat nodig is, toegevoegd voor de leesbaarheid. De boodschap, die blijft altijd overeind!


Webredactie / Webredacteur_

Webredactie is een vrij nieuw begrip en behelst daardoor een breed en dynamisch, vakgebied.

Webredactie is meer dan het redigeren van webteksten. Een webredacteur ontfermt zich over de content van online uitingen; content van de website, nieuwsbrief en bijvoorbeeld social media. De webredacteur draagt een flink steentje bij aan de branding en de doelstellingen van de organisatie.

Webredactie vertoont veel overeenkomsten met contentmanagement. Beide disciplines behoren tot de wereld van multimedia. Interactiviteit en de bewaking van de kwaliteit spelen een grote rol. De contentmanager stuurt het grotere plaatje aan en de webredacteur focust zich vooral op de content van de uitingen an sich.


Creatief strategisch_

Uitingen de wereld in slingeren als los zand, daarvoor moet u eigenlijk niet bij The Content Bitches zijn. Zij kijken liever hoe alle inspanningen elkaar op het juiste moment strategisch versterken. Dán zijn ze goed bezig met de branding van uw merk En als daar dan ook nog een goed concept aan wordt gekoppeld, dan wordt het merk onstuitbaar en zijn de bitches in hun element.


Branding_

Branding wordt gezien als de verbeterde vorm van marketing. Het gaat niet direct over omzet en is zeker geen snelle quick-win. Het gaat over ‘het bouwen aan een merk’ en dus over ‘voor’verkoop. Branding is verbinding maken met de doelgroep, het hart raken van de klant en deze veroveren. Ook gaat het over de boodschap zo vertellen dat die blijft hangen, door te herhalen en de merkbelofte steeds weer te bevestigen. Het is de branding die zorgt dat het merk keer op keer wordt gekocht.

Als u uzelf afvraagt waar uw merk voor staat en/of hoe dit krachtig naar de markt vertaald kan worden? Dan hebben The Content Bitches een slim stappenplan klaarliggen die u samen met hen doorloopt. Hiermee komt in korte tijd uw brand boven water drijven en wordt deze vertaald in woord en beeld.

Tot slot kijkt u samen naar de vervolgstappen die nodig zijn om uw merk voortaan écht sterk – of nóg sterker – in de markt te zetten en/of te houden.


Concept_

Wilt u een sterk merk bouwen, dan heeft u meer nodig dan een goed aanbod. Het aanbod (product of dienst) moet een noodzaak hebben om gekocht te worden en moet ook nog eens goed verkrijgbaar zijn. Vervolgens is een goed concept als uitgangspunt voor alle uitingen essentieel. 

Alle merkuitingen worden opgehangen aan het concept, als aan een kapstop. Het concept is de rode draad die heel vilein voor de herkenning en erkenning, en dus voor de branding van het merk zorgt.

Om een goed concept mag en kan geen aanbod heen. Het is de cruise control die ervoor zorgt dat de uitingen niet meer als losse flodders worden afgeschoten, maar als een zichzelf continu versterkend geheel.

Een goed concept schud je niet zomaar uit de losse mouw, maar vereist tijd en betrokkenheid om hierover te brainstormen. Aansluitend begint het echte werk: alle uitingen in lijn brengen met het gekozen concept . . . en daarin volharden!


Merkbewaking en -strategie_

Een merk bouw je niet in één nacht. Eerst moet duidelijk zijn waar een merk voor staat (branding) om het vervolgens te kleden in een mooi communicatief jasje (concept). Dan worden alle communicatie-uitingen in lijn gebracht en alle betrokkenen geïnformeerd. Leeft het merk binnen de organisatie, dan pas kan het met het grote publiek worden gecommuniceerd.

Geen ‘appeltje eitje’ dus. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de discipline die vervolgens nodig is om te volharden in de gekozen strategie. Gelukkig zijn The Content Bitches er om u hierbij te helpen.


Grafisch_

Ontwerp en dtp (opmaak drukwerk)_

Met ruim 30 jaar ervaring en haar wortels in het grafische vakgebied, zijn bij Nancy, de creatieve bitch, niet alleen uw online uitingen in goede handen. Ontwerp en opmaak van drukwerk voor corporate- en promotie-uitingen (huisstijlen, folders en websites) zijn bij haar dan ook veilig en welkom, zeker als zij hiervoor al haar skills (vorm en tekst) in mag zetten.

Neem voor wat (verouderde) voorbeelden gerust een kijkje op de website van haar vorige bedrijf ‘Nulduizend.nl’.


Verdere diensten_

Beeld en geluid – foto, video, illustratie en muziek_

Nancy, de creatieve bitch, kan veel, maar zeker niet alles. Zij tekent graag, is gek op muziek en monteert zelfs wel eens een filmpje mét het gewenste resultaat. Toch stellen The Content Bitches voor uw professionele uitstraling liever het beste team uit hun netwerk samen. Ze houden dan de teugels goed in handen en zorgen dat alles op tijd wordt opgeleverd.


Digitale nieuwsbrief / E-mailing / Nieuwsbrief_

Via een e-mailing of digitale nieuwsbrief worden door veel bedrijven relaties op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen. Een nieuwsbrief bevatte voornamelijk nieuws en werd verzonden als er nieuws was. E-mailings gingen er daarentegen, om het contact met de relaties te onderhouden, op regelmatige basis uit

De termen lopen inmiddels door elkaar heen en vaak bevat de uiting een combinatie van commerciële en niet commerciële informatie. De uiting kan hierdoor als spam worden ervaren en dus zijn hiervoor inmiddels strenge regels in de wet opgenomen. Het is raadzaam deze eerst te checken voordat u verdere stappen zet.

Een nieuwsbrief, of hoe u het ook wilt noemen, kunnen The Content Bitches van A tot Z verzorgen. Vanaf het idee en de vormgeving tot en met de database en het versturen. Of heeft u liever dat ze alleen de content verzorgen? U vraagt, de bitches leveren.


Direct mail_

Direct mail is een gedrukte brief, briefkaart, folder, et cetera, per post verstuurd (al dan niet in een enveloppe) aan adressen uit het adressenbestand van de afzender (organisatie). Hiermee worden, in de regel, alleen mensen benaderd die eerder al interesse hebben getoond in het merk of het aanbod. Dat heeft natuurlijk zo zijn voordelen waardoor direct mail een zeer effectieve manier van marketing is.

Het uiteindelijke doel van de direct mail is het verkrijgen van vrij directe reacties zoals een aankoop, donatie of afspraak. Het betreft dan ook vaak een uitnodiging om van een bepaald aanbod gebruik te maken, al dan niet vergezeld door een kortingsbon of -code. Direct mail is een fase in het verkoopproces en onderdeel van de marketingstrategie/marketingmix en een vorm van direct marketing.


E-book_

Een digitaal gepubliceerd boek bestemd om gelezen te worden op een elektronisch apparaat als een e-reader, computerscherm, tablet of smartphone. Net als traditionele boeken kunnen e-books bestaan uit zowel tekst als afbeeldingen.

Een e-book kan een pdf-document zijn, maar het Open eBook-bestandsformaat werd speciaal hiervoor ontwikkeld. Met dit formaat is een e-book op alle type apparaten leesbaar.


E-zine / e-magazine / online magazine / webzine_

Een magazine (tijdschrift of krant) gepubliceerd in digitale vorm en verspreid via internet of via een digitale drager (dvd, usb-stick, et cetera). Het kan een digitaal door te bladeren bestand met de look and feel van een gedrukt tijdschrift zijn of een website met de uitstraling van een (online) magazine.

Uitgave kan in de vorm van een abonnement of los ter de promotie van een product of merk. Het verschil met een blogbericht is dat een online magazine is samengesteld uit meerdere artikelen.


Whitepaper / E-paper_

Whitepapers worden vaak ingezet bij het creëren van een betrouwbaar imago en zijn nauw verwant aan e-books. In algemene zin is een white paper een rapport of document waar een probleem en – eventueel – de mogelijke oplossing wordt beschreven. Dit kan helpen bij het nemen van beslissingen.

Wordt deze insteek gecombineerd met informatie over een bepaald aanbod en/of de organisatie, dan is een white paper een goed in te zetten instrument voor de marketing en de sales. Dit gebeurt zeer regelmatig online en is dan ook een vorm van content-marketing.


SEO / Zoekmachine-optimalisatie_

Bovenaan in Google, het liefst organisch? The Content Bitches helpen.

Meer lezen over hoe zoekmachines en Google werken? Klik dan hier.


Webcare_

Vragen gesteld op de website of op het internet, daarop reageren The Content Bitches snel en met het beste antwoord. Weten zij het antwoord niet, dan sturen ze de vraag door aan de juiste persoon binnen uw organisatie.


Gerelateerde termen_

A/B-testing / Split-testing_

Om te kijken welke versie van een online-uiting het beste scoort, wordt A/B-testing ingezet. De ene vesie is A, de andere B. De ontvangers of gebruikers worden in twee groepen verdeeld, de ene groep krijgt A voorgeschoteld en de andere B. De gewenste reacties worden gemeten en aan de hand van de resultaten wordt de beste versie ingezet.

Met twee varianten op die versie kan het proces weer worden herhaald, en zo verder. Bij webshops is A/B-testing dan ook een continu proces. Toch kan het ook slim worden ingezet door kleinere bedrijven, bijvoorbeeld voor het verbeteren van het effect van de nieuwsbrieven


Accessibility_

Letterlijk vertaald betekent accessibility toegankelijkheid. Accessibility heeft bij websites te maken met toegankelijkheid voor ‘alle’ bezoekers, inclusief personen met een beperking (visuele, motorieke of cognitieve handicap).

Voor een optimale accessibility wordt een website zo gebouwd dat deze gemakkelijk met en zonder muis gebruikt kan worden. Ook wordt middels de onzichtbare achterliggende html-code betekenis toegevoegd aan teksten en zijn er voor afbeeldingen en video’s alternatieve (gesproken) tekstversies beschikbaar. De teksten worden zo geschreven en opgemaakt dat ze makkelijk te lezen en voor te lezen zijn. Et cetera, et cetera.

Door dit streven zal een website op elk apparaat met elk type webbrowser uitstekend werken en tegelijk goed scoren in de zoekmachines.


Banner_

Een klikbare online advertentie met een stilstaand of bewegend beeld. Een pagina – vaak op een andere website – met meer informatie over het onderwerp opent als erop wordt klikt.


Call-to-action (CtA)_

Een call-to-action (oproep of aanzet tot actie) wordt niet alleen online ingezet op bijvoorbeeld een website, in een e-mailing of een post op social media, maar ook offline in reclames op billboards, op tv, in magazines, brochures en direct-mail.

De call-to-action is een aanmoediging tot conversie. Het geeft de lezer net dat extra zetje om een bestelling te doen, om een bepaald telefoonnummer te bellen of om die interessante informatie te downloaden, wel in ruil voor de e-mailgegevens natuurlijk. Misschien is het het zetje om de vuilnis op tijd buiten te zetten. Het doel is om de gebruiker te laten doen wat de aanbieder hoopt dat hij/zij doet en kan dus worden ingezet voor zowel commerciële als voor niet-commerciële doeleinden.


Content Management Systeem (CMS)_

Voor het beheren van de content van een website, zonder enige programmeerkennis, zijn er diverse vrij eenvoudige softwaretoepassingen ontwikkeld. Drupal, Joomla! en WordPress zijn de bekendste.


Conversie / Conversion rate / Conversieoptimalisatie_

Conversie is letterlijk vertaald: omzetting. In de wereld van The Content Bitches bedoelt men: het omzetten van investeringen en inspanningen naar het gewenste doel, een bepaalde (re)actie die de eindgebruiker onderneemt.

Die (re)acties worden gemeten en het percentage geslaagde (re)acties vormt de ‘conversion rate’. Oftewel: de ‘conversion rate’ is het percentage van alle gebruikers die de gewenste actie wel onderneemt.

Aan de hand van de resultaten weet men wat wel en niet werkt en scherpt men het contentbeleid aan. Dit is een cyclus die zich continu herhaalt (conversieoptimalisatie).


Cookie_

Een cookie is slechts een heel klein tekstbestandje van de bezochte website dat – na toestemming – op de computer van een websitebezoeker wordt opgeslagen in zijn/haar browser. In dit bestandje worden de voorkeuren opgeslagen, zodat deze tijdens het bezoek en bij een volgend bezoek voorhanden zijn.

Zo zien en onthouden cookies wat er in het winkelmandje zit en dat de bezoeker bij een (affiliate)partner vandaan komt. Ook worden ze ingezet om analyses ter verbetering van de website uit te voeren en voor online marketingdoeleinden.

Customer journey_

De customer journey wordt ook wel ‘klantreis’ genoemd. Het is de reis die een klant aflegt voor hij/zij het aanbod koopt en om het te kopen. De reis begint bij de oriëntatie en loopt door tot (ver) na de aankoop.

Het is belangrijk om deze reis in kaart te brengen. Als helder is welke fases de klant doorloopt, wat het gevoel daarbij is en wat op verschillende momenten de behoefte is, kan het proces hierop worden ingericht.

Online kan dit zelfs grotendeels automatisch. Het is niet alleen meetbaar dus verbeterbaar, maar hier valt ook veel winst te behalen met betrekking tot de aftersales, de klantloyaliteit, merktrouw en dus klantretentie (klantbehoud).


Direct marketing_

Een vorm van marketing waarbij een organisatie ‘direct’ in contact treedt met individuen uit de doelgroep; lees: potentiële klanten. Dit kan door het inzetten van post (direct mail), telefoon (telemarketing), e-mail, social media of andere mobiele platforms. Kortingsbonnen worden hierbij vaak ingezet als extra duwtje.

De keuze van de instrumenten hangt af van in hoeverre een bedrijf beschikt over de nodige middelen ((post)adressen, telefoonnummers en e-mailadressen) om in contact te treden met de doelgroep.

Direct marketing is erop gericht aan te zetten tot actie, zoals een aankoop met korting door het inleveren van de bon, het bezoek aan een website of het bellen naar een telefoonnummer. Hierdoor is het resultaat relatief goed meetbaar, al blijft het natuurlijk een onderdeel van de gehele marketingmix.


Hyperlink / Link_

Als men op een hyperlink klikt word het ‘surfen’ makkelijker. Het is een verwijzing van een webpagina, website, afbeelding of banner naar een andere website, webpagina of onderdeel van een webpagina. Hyperlinks spelen momenteel een belangrijke rol in de zoekmachine-optimalisatie (SEO).


Inbound marketing_

Bij deze vorm van marketing gaat men ervan uit dat de doelgroep een organisatie of het aanbod zelf weet te vinden. Het eerste contact wordt vanuit de potentiële klant zelf gemaakt. Daarom moet men dáár beginnen waar de doelgroep zich bevindt en/of zoekt. Daar wordt gestart met ‘waarde’ bieden.

Dit is het begin van de klantreis (customer journey) en vanaf hier is het zaak om tijdens de gehele reis ‘waarde’ te blijven bieden. Zo wordt op natuurlijke wijze de potentiële klant steeds verder aangetrokken (pull). Aan het einde van de klantreis wordt pas een poging gedaan om van de potentiële klant een echte klant te maken.

Inbound marketing is dus niet gericht op directe actie en weert de inzet van de meer traditionele vormen van marketing als adverteren (online en offline) en direct marketing (bellen, post en e-mail). Dat is outbound marketing.

Het aanbieden van waardevolle content op de juiste plaats én zorgen dat deze gevonden wordt via bijvoorbeeld social media en zoekmachines (SEO), is een vorm inbound marketing. Content-marketing is dan ook onderdeel van inbound marketing.


Interface / User interface (UI) / Graphical user interface (GUI)_

Om het simpel te houden is een interface kortweg te vertalen als ‘tolk’. Het vertaalt de ene communicatietaal naar de andere. Zo kunnen zowel apparaten als mensen met elkaar en onderling communiceren. 
Voorbeelden hiervan zijn: een afstandsbediening, een vertaal-app, de toetsen op uw toetsenbord of op uw scherm. Hoe duidelijker en efficiënter de interface is, des gebruiksvriendelijker deze is,


Marketing_

Het vakgebied marketing, alweer een containerbegrip, heeft als uiteindelijk doel zoveel mogelijk producten of diensten verkopen, lees: meer omzet genereren. Hierbij richt men zich op nieuwe klanten en bestaande klanten. Bij goede doelen is ‘meer omzet’ te vertalen in ‘meer donaties’.

Branding van het merk en het genereren van concrete actie vormen de twee belangrijkste pijlers van de marketingactiviteiten van een organisatie. Hiervoor moet men de waarde van het merk, de organisatie, het product of dienst overbrengen aan de markt.

Hierbij is het belangrijk te realiseren dat marketing niet alleen zenden is. Luisteren is net zo belangrijk. Klanten blijven alleen klanten als zij een goed gevoel hebben bij het merk, tevreden zijn over het product of de dienstverlening en over de after care. Net als u willen ook uw klanten gehoord worden.
Daarom zijn niet alleen de sales- en de marketingafdeling nauw met elkaar verbonden, maar speelt de service-afdeling ook een belangrijke rol.

Marketing is dus zorgen voor een goede merkbeleving in alle facetten waar de doelgroep mee te maken kan krijgen.

Marketinganalyse en -strategie_

Marketing staat of valt – naast een goed aanbod – met een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie (marketingmix) en die begint bij de marketinganalyse.
Welke doelgroepen zijn het meest interessant voor het aanbod? Hoe zijn deze het beste te benaderen? Wat gaat er eigenlijk in deze mensen om? Als dat bekend is, dan pas kan men verder.

Nadat men weet wie, waar, waarvoor en wanneer te bereiken is, wordt de effectiefste manier is om hun interesse en beslissingen te beïnvloeden bepaald. Dat blijft giswerk, de mens is immers grillig. Marketingstrategie is dan ook een continu proces van telkens weer meten en blijven scherpstellen.

Marketingmix_

De combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van de marketingstrategie. Hoe en in welke verhouding deze worden ingezet is afhankelijk van de doelstellingen, de marketinganalyse en de concurrentie.

De marketingmix bestond oorspronkelijk uit vier marketinginstrumenten (de 4 P’s), later werden dit er zes, te weten:

  • product;
  • prijs;
  • plaats;
  • promotie;
  • personeel;
  • proces.

Binnen het vakgebied van The Content Bitches draait het slechts om de vierde P. De P van promotie, terwijl promotie geheel de lading niet dekt van wat ze doen, namelijk middels content een significante bijdrage leveren aan het bouwen en versterken van het merk. En laat dát vertrouwen nou niet echt binnen een nacht gebouwd zijn. Het vertrouwen breken lukt wel snel, dat kan binnen een luttele seconde.


Opt-in / Dubbele Opt-in / Opt-out_

Middels een Opt-in geef iemand aantoonbaar en expliciet toestemming voor het ontvangen van een e-mailing of nieuwsbrief. Nu kan iedereen zomaar een e-mailadres opgeven en daarom is dit systeem niet waterdicht. Daarom wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van een dubbele opt-in. Dan ontvangt de aanmelder bijvoorbeeld een mail met een bevestigingslink.

Opt-out is de mogelijkheid om uit te schrijven. Hiervoor bevindt zich bijvoorbeeld onderaan de e-mailing of nieuwsbrief een link.


Outbound marketing_

Outbound marketing is de meer traditionele vorm van klanten werven. De doelgroep en potentiële klanten worden actief benaderd om de marketingboodschap onder de aandacht te brengen (push).

In te zetten middelen hierbij zijn: adverteren in bladen en op tv, radio en internet, verspreiden van promotiedrukwerk, versturen van (al dan niet geadresseerde) post en e-mails, bellen naar potentiële klanten, et cetera.


Responsive / Responsive design_

Het tonen van de juiste versie van een website (of andere online uiting) op het apparaat waarop het geopend wordt. Dit gebeurt doordat de achterliggende code van de uiting het apparaat herkent en dus reageert (respond).

De manier van ontwerpen en bouwen van de online uiting waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende soorten apparaten heet responsive design. Voor een snelle laadtijd (denk aan een smartphone versus desktop) kan men kiezen voor een iets andere indeling van de website en/of voor het weglaten van bepaalde elementen.

Uiteindelijk moet de gebruikservaring wel overal hetzelfde zijn.


Tone-of-voice (ToV)_

De schrijfstijl gebaseerd op het gevoel en karakter van het merk en dus vast onderdeel van de branding. De tone-of-voice wordt in alle uitingen doorgevoerd en spreekt de lezer consequent in dezelfde stijl aan. Dit zorgt voor de herkenbaarheid van het merk en versterkt het imago.


Usability_

Letterlijk vertaalt is dit de bruikbaarheid van gemaakte dingen. Hoe gebruikersvriendelijker en toegankelijker een product is, hoe meer mensen hier met plezier mee omgaan. Als er veel aandacht wordt besteed aan de usability, dan spreekt men van ‘user-friendly’, oftewel ‘gebruiksvriendelijk’.

Websites bevatten veel functies en informatie. Van de gebruiker wordt tegelijk verwacht dat hij/zij direct alles snapt. De gebruiker wil met zo min mogelijk handelingen vinden en doen wat hij/zij wil. En dit zo gemakkelijk en snel mogelijk.

Het opzetten van een gebruiksvriendelijke website vraagt om heldere navigatie en bediening, logische naamgeving en consequente vormgeving. En in lijn met wat op andere websites gebruikelijk is.


Vlog / Videowebblog_

Een vlog is een weblog met videobeelden in plaats van geschreven tekst met eventueel beeld. De vlogs worden steeds vaker ondertiteld omdat niet iedereen overal het geluid aan kan en wil hebben. De meeste ‘vloggers’ plaatsen eerst hun video’s op YouTube en daarna – met behulp van een link daarheen – op hun eigen website.


WordPress_

Gestart in 2003 voor het eenvoudig onderhouden van blogs, is WordPress inmiddels uitgegroeid tot één van de populairste CMS’en. Vanaf de lancering wordt de applicatie onderhouden door een steeds groter groeiende community. Ondertussen is WordPress uitstekend in te zetten voor bijna alle soorten websites, van online visitekaartjes tot grote webshops.

Voor de look and feel is er keuze uit diverse gratis en betaalde templates (sjabloon). Een developer kan ook een eigen template schrijven en verwerkt deze vervolgens in het CMS. Voor extra mogelijkheden op de website, kan men gebruikmaken van de meest uiteenlopende ‘plugins’ (software toevoegingen).

Het grote voordeel van WordPress is dat het een ‘open source’-systeem is. Door dit ‘open karaker’ werken wereldwijd developers continu aan verbeteringen en updates om de ontwikkelingen van het internet bij te houden. Maar ook hier geldt, ieder voordeel heeft zijn nadeel, want hierdoor is het voor hackers ook een aantrekkelijk doel. Toch worden – ook weer dankzij het ‘open karakter’ – de veiligheidslekken altijd weer bijzonder snel gedicht.